Golda-Błahut udowadnia /który to już raz!/, że same nabyte umiejętności, chociaż ważne, nie wystarczają, by unaocznić istotę przedmiotu, jego kontur, gęstość, grę światłocienia czy fakturę. To jest coś z pogranicza wyuczonych sposobów, giętkości arcysprawnej ręki i tajemnicy współgrania tych umiejętności z intuicją. Artystka reaguje na kształt detalu, na jego światło i umiejscowienie w przestrzeni niejako synchronicznie. Wszystko odbywa się jednocześnie i natychmiast. Bez dopasowywania metody, bez przymiarek, bez prób i błędów: w rozbłysku. Proszę zauważyć tę misterną siateczkę rozedrganych wibrujących linii. Rozwidlające się ścieżki tysięcy konturów są jakby „z pierwszego uderzenia”, uchwycone na gorąco, przyszpilone niczym egzotyczny motyl. Czegoś takiego nie sposób urzeczywistnić inaczej, niż za pomocą wytrawnej ręki i... sekretu. Właśnie! Niedostępna analitycznym i racjonalnym analizom pozostaje ta zdumiewająca sfera wewnętrznych decyzji i motywacji. Chyba na szczęście. Maciej M. Szczawiński więcej
piątek, 17 lipca 2009
Helena Golda-Błahut
Golda-Błahut udowadnia /który to już raz!/, że same nabyte umiejętności, chociaż ważne, nie wystarczają, by unaocznić istotę przedmiotu, jego kontur, gęstość, grę światłocienia czy fakturę. To jest coś z pogranicza wyuczonych sposobów, giętkości arcysprawnej ręki i tajemnicy współgrania tych umiejętności z intuicją. Artystka reaguje na kształt detalu, na jego światło i umiejscowienie w przestrzeni niejako synchronicznie. Wszystko odbywa się jednocześnie i natychmiast. Bez dopasowywania metody, bez przymiarek, bez prób i błędów: w rozbłysku. Proszę zauważyć tę misterną siateczkę rozedrganych wibrujących linii. Rozwidlające się ścieżki tysięcy konturów są jakby „z pierwszego uderzenia”, uchwycone na gorąco, przyszpilone niczym egzotyczny motyl. Czegoś takiego nie sposób urzeczywistnić inaczej, niż za pomocą wytrawnej ręki i... sekretu. Właśnie! Niedostępna analitycznym i racjonalnym analizom pozostaje ta zdumiewająca sfera wewnętrznych decyzji i motywacji. Chyba na szczęście. Maciej M. Szczawiński więcej
Ewa Matras
Zajmuje się malarstwem sztalugowym, rysunkiem a także projektowaniem graficznym, między innymi w dziedzinie plakatu. W 2003 roku otrzymała wyróżnienie za plakat w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez CIOP.
Kontakt: ematras@interia.eu
Wystawy:
2006 / wrzesień-październik > "Jestem" wystawa śląskiego środowiska twórczego, BWA Katwice
2005 > wystawa pokonkursowa "Praca Roku 2004" organizowana przez ZPAP Katowice
2005 / luty-marzec > indywidualna wystawa rysunku i malarstwa, galeria Miriam, Tychy
2004 / maj > festiwal Euro Art '04, galeria Szyb Wilson, Katowice
2003 / listopad > pokonkursowa wystawa plakatu "Niepełnosprawni" organizowana przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa
2003 / maj > wyróżnienie, pokonkur-sowa wystawa plakatu "Elektryczność" organizowana przez CIOP, Warszawa
1999 / kwiecień > 4xślad, wystawa rysunku i malarstwa, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
1997 > wystawa pokonkursowa, Logo Kraków
1997 > pokonkursowa wystawa plakatu "Stres" organizowana przez CIOP, Warszawa
1996 > poplenerowa wystawa rzeźby, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
1996 > 7 Ogólnopolski Przegląd Rysunku, Katowice
Agnieszka Czyżewska
Zawód: artystka plastyczka - malarka
Dane kontaktowe: agnieszka.allison@neostrada.pl
tel. 606237764
malarstwem sztalugowym,
monumentalnym,
grafiką projektową,
rysunkiem prasowym (tygodnik Sport w 1993 r.),
aranżacją wystaw - Muzeum Miejskie w Tychach.
Miejsca prezentacji - wystawy indywidualne:
1997 Galeria MIRIAM Tychy
1999 Galeria PAŁACYK Warszawa
1999 Galeria PORION Warszawa
1999 MCK Zawiercie
2000 Galeria OD NOWA 2 Bytom
2001 ART NOVA 2 Katowice
2001 GCK Katowice
2002 Galeria EVVIVA L’ARTE Katowice
2007 Galeria OBOK Tychy
Udział w wystawach zbiorowych - malarstwo:
1987 BWA Katowice
1998, 2000, 2003, 2004 MCK Ogrodzieniec
1999 ART NOVA Katowice - Praca Roku 98
2000 Centrum Kultury Gyor (Węgry)
2000 Galeria Instytutu Gallupa Budapeszt
2005 MCK Zawiercie
Współpraca: z galeriami sztuki w Tychach, Katowicach, Krakowie, Warszawie, Szczyrku.
Prace w zbiorach: prywatnych w wielu krajach europejskich, USA i Kanadzie
Nagrody i wyróżnienia:
2007 r. - wyróżnienie w konkursie SYBILLA na WYDARZENI MUZEALNE ROKU 2006 za wystawę zrealizowaną w Muzeum Miejskim w Tychach (praca zespołowa).
Stypendia: 2000 r. - stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki - malarstwo
Członkostwo: ZPAP
Hobby: narty, Tatry
Artystki festiwalu. Regina Lipecka.
43 – 100 Tychy
e-mail: regina@lipecka.com.pl
www.lipecka.com.pl
Wystawy indywidualne:
1994 Teatr „Stygmator”, Kraków
1995 Galeria Miriam, Tychy
1997 Galeria w LO im. Leona Kruczkowskiego, Tychy
1999 Centrum Sztuki i Kultury, Concarneau (Francja)
Galeria Miriam, Tychy
2001 Galeria „Forma & Colour”, Warszawa
2002 Galeria „Obok”, Tychy
2003 Instytut Francuski, Kraków
2004 Miejski Dom Kultury, Mikołów
Młodzieżowy Dom Kultury nr 2, Tychy
Galeria Art – Nova 1, Katowice
Galeria Miriam, Tychy
2005 Galeria ZPAF „Katowice”
2006 Galeria Strefart, Tychy
2007 Galeria „Pod Dachem”, Tychy
2008 Galeria „Pryzmat”, Kraków
Realizacje:
1994 Projekt witrażu – „Chrzest Chrystusa”, Tychy
Tomik poetycki pt. „Latawce”
1996 Projekt i wykonanie Drogi Krzyżowej techniką sgraffito, Tychy
Nagrody:
1994 III nagroda „Grafika Roku 1994”, Kraków
1995 Wyróżnienie „Konfrontacje Najmłodszych Artystów Krakowa”, Myślenice
2003 Nagroda w konkursie „Praca roku 2002”, Katowice
Prace w zbiorach prywatnych w Polsce, Austrii, Niemczech, Francji, Portugalii, Japonii, Korei Południowej, Réunion.